Friday, September 03, 2010

Histórico Acuerdo de la Cámara de Diputados de Chile insta al inmediato reconocimiento de la República Árabe Saharaui Democrática.

NOTA DE PRENSA



Histórico Acuerdo de la Cámara de Diputados de Chile insta al inmediato reconocimiento de la República Árabe Saharaui Democrática.





La Cámara de Diputados de la República de Chile ha aprobado el Jueves 02 de Agosto, la resolución Nº 134 mediante la cuál “solicita a SE el Presidente de la República, activa y encarecidamente, por razones históricas constitutivas a la nación chilena, honrar definitivamente la palabra de Chile procediendo sin mas dilación al reconocimiento de la RASD y al inmediato establecimiento de las relaciones diplomáticas entre ambos países”.

El acuerdo, tramitado inicialmente el 08 de Agosto, a solicitud de 30 diputados y con la adhesión de alrededor de 60 miembros de la Cámara, pone en consideración que desde 1975, el Reino de Marruecos procedió a ocupar militarmente territorio del Sahara Occidental, dando origen a un conflicto que mantiene enfrentado a dicho país con el pueblo saharaui, habitante ancestral del mencionado territorio.

Que con motivo de la guerra contra la ocupación extranjera, prosigue la resolución, el pueblo saharaui ha debido enfrentar graves y sistemáticas violaciones a sus derechos humanos por parte de la ocupación extranjera.

En este sentido, Cámara de Diputados recuerda que ante el agravamiento de dicha situación, había condenado enérgicamente las violaciones sistemáticas a los derechos humanos en el Sahara Occidental, en su Proyecto de Acuerdo Nº 02 aprobado el 18 de Marzo de 2010.

El Embajador Saharaui en misión para Chile, Mohamed Zrug, al destacar altamente el valor histórico y político del acuerdo, agradecía en un mensaje dirigido a los diputados y diputadas sus compromisos por hacer justicia con un tema pendiente y de alta trascendencia para ambas naciones, al mismo tiempo que expresaba su deseo, en que el Gobierno de la República corresponda satisfactoriamente al acuerdo aprobado por el congreso de los diputados.

Un grupo de legisladores en representación de todas las fuerzas políticas representadas en la Cámara, llevara ante el gobierno en los sucesivos días el texto aprobado, para su conocimiento y valoración.

Saturday, August 07, 2010

New Association in Smara, Western Sahara

انطلاقا من الواقع المتردي لحقوق الانسان باقليم الصحراء الغربية كمنطقة متنازع عليها بين المملكة المغربية وجبهة البوليساريو لازيد من ثلاثة عقود ومايثيره هدا الوضع من معاناة تنعكس على سكان إقليم الصحراء الغربية .حيث يلاحظ تزايد حدة قمع المظاهرات ومصادرة الحريات و متابعة النشطاء الحقوقيين بهذا الاقليم من طرف السلطات الأمنية المغربية بل و تنظيم محاكمات صورية لمدافعين عن حقوق الإنسان .والزج بهم في السجون بأحكام قاسية .وقطع أرزاقهم .

. كل هذه الممارسات تستهدف الحد من تنامي الحركة الحقوقية الصحراوية وفرملة نشاطها في المتمثل في رصد ومتابعة وفضح الإنتهاكات الجسيمة لحقوق الإنسان التي تنفذها الدولة المغربية

. أمام هذه الوضعية إرتئينا نحن مجموعة من المعتقلين السياسيين السابقين والنشطاء الحقوقيين الصحراويين .تشكيل منظمة صحراوية تعنى بحقوق الإنسان تستهدف إشاعة ثقافة إحترام هذه الحقوق والدفاع عنها والتبليغ عن الخروقات المرتكبة وإغناء التجربة الحقوقية الصحراوية بصفة عامة.

تحت إسم – منظمة شمس الحرية للدفاع عن حقوق الإنسان بالصحراء ألغربية –

. والتي تضم كل من

. -الناصيري احمد *معتقل رأي بسجن سلا المغربية * رئيسا للمظمة.

. -الشيخ بنعلال *معتقل سياسي سابق *نائبا للرئيس.

. -ددي احمادة* معتقل سياسي سابق *كاتبا عاما.

-احمد الموساوي* معتقل سياسي سابق*نائب الكاتب العام.

نظيرة ميلد *مكلفة بالصندوق*.

لالة سلكها بيبا*نائبة المكلفة بالصندوق*.

ابراهيم الشيخي * معتقل سياسي سابق*.مستشار.

ديدا عبد السلام* معتقل سياسي سابق*. مستشار.

تناخة عثمان* معتقل سياسي سابق*. مستشار.

كلتوم بصير *مستشارة

Monday, July 26, 2010

Sign the Petition for Fish Elsewhere

http://fishelsewhere.eu/index.php?dl=fr
http://fishelsewhere.eu/index.php?parse_news=single&cat=195&art=1022

Wednesday, May 26, 2010

Western Sahara and the Sahrawis: a Cross-Road or a New Road-Map?

Western Sahara and the Sahrawis: a Cross-Road or a New Road-Map.
BY: Mohamed-Brahim

The Western Sahara deadlock has been taking place for many years and caused a lot of misery, suffering, debates, and frustration among other things. The UN-brokered peace plan has only contributed to more grievance and false hopes. Yet in Western Sahara, recent civilian nonviolent resistance has greatly impacted the lives of the Sahrawis and changed political calculations. Oppression, beatings, torture, imprisonment, unfair trails have only pushed Sahrawis to go on further and challenge the Moroccan "Makhzen" (regime), thus raising more awareness about the Sahrawis and their situation. The emergence of a Sahrawi civil society is now highly recognized as it is more active now than ever. The UN Security Council keeps ignoring the Sahrawis’ plea for human rights monitoring, but France continues to block it. One can only ask the following question: Are we entering a new era in the peace process of Western Sahara where a new road-map is being jotted down by the so called “Group of Friends”? Or is it a cross-roads for the Sahrawis in the unfinished quest for an independent state? For many decades, hope was out there calling out for Sahrawis: Hope for an independent country where Sahrawis can exercise their sovereignty over their land, and enjoy the liberty and the freedom they should have had years ago, before the Moroccan invasion of 1975. There were many wars, battles, and also too much blood shed and spilled for the sake of that land. The year 1991 was a decisive year when the Polisario and Morocco agreed to a cease fire and the organization of a referendum. People cherished the decision and everyone saluted the courageous peace-makers. But at what price then? Sahrawis in the refugees camps packed up their earthly modest belongings and stayed put for the long-awaited dream to come true: Waited for that beautiful day where they would embrace their own land and hug their own siblings on the other side of Morocco’s wall. The hope for a referendum evaporated in the amid the dry Lahmada, and the dream turned into a simple mirage. People got desperate and many felt betrayed by their own leadership and the International Community. It was a bitter feeling. The UN, from certain people’s perspective, has only added to their misery and contaminated their life with false promises and brought about the downfall of their own sense of glory, while bringing a celebrated sense of triumph to some others. The Polisario leadership made a fatal mistake by agreeing to the cease-fire treaty and accepting to abide by the International Legality. The Sahrawis paid a high price for peace, and the impasse is what they are getting in return. Morocco took advantage of the situation and strengthened its berm, reinforced the army, and trained its skilled soldiers. This period has also benefitted Morocco where by more “settlements" were built in the occupied Western Sahara, and more Moroccan settlers were brought in to "subdue" the Sahrawis, who became a minority in their own land. This allowed Moroccan to come up with so called autonomy initiative to rule out the option of a Referendum on Self-determination. Huge sums of money are spent on lobbying and bribing for the sake of autonomy and to legitimize the illegal occupation of Western Sahara. Among these strategies, the Moroccan people are being brainwashed continuously to provide support; together all the sniveling voices around the monarchy thus insure their submission and unquestioned loyalty. The Sahrawis, for their own sake, did not give up and we witnessed the first and ongoing Intifada. "The Independence Intifada" emerged amidst frustration, oppression, and a new will to triumph and to stand up. This time the civil nonviolent resistance came from within the mass of unrivaled Sahrawi generations inside the occupied territories. Why did it burst out? How? And what did Sahrawis gain from it so far? The Intifada of May 2005 is still striking back hard at the Morocco’s oppressive regime. It is not the first popular non-violent resistance the Sahara has known. There were many uprisings and demonstration in the history of the Sahrawis struggle, but this one is, by far, the toughest one and the longest one. It emerged abruptly and spontaneously. Everyone applauded and showed solidarity. The more civilians protested against occupation, the more enraged the regime became. Human Rights Watch, Amnesty International, Frontline, the World Organization against Torture and many other human rights organizations followed the situation, interviewed Sahrawis and studied the case. Media started talking about the silenced voices which came rising like an erupting volcano. It was like the rebirth of a myth. A myth of people’s power. A personification of a strong will to say no and to stop the aggression. The whole world is witnessing a new face of the struggle. It evolved around one solid truth: "The Sahrawis will never surrender." Sahrawis flags on poles, graffiti on walls, demonstration, uprisings, and hunger-strikes from inside and outside prisons. Morocco felt that the whole world was crumbling around it; the Intifada proved to be an effective weapon aimed to shorten the life-span of the occupation. The UN sends in a human rights delegation to investigate. Yet, its report could be not published because France stopped it. The EU sends in its own delegations. Moroccan is faulted but. silence is the only response. The Intifada has completed more than five years, leaving Sahrawis still in limbo. True enough, Sahrawis gained respect, solidarity, and the world’s admiration. Yet, there are still the refugee camps, the diaspora, and the illegal plundering of Western Sahara’s natural resources. The conflict seems to be caught in a knotted web, a chess game. The world’s decision making countries list the Western Sahara at the bottom of their agenda. The new world order has seemingly excluded the Western Sahara from its political and economic map. In recent years, and in parallel with the Intifada, the Polisario has developed many new strategies: Film festivals, arts festivals, marathons, conferences, TV broadcasts, and a Sahrawi delegations visit the other side of berm. Indeed, these new tactics did not go unanswered by Morocco. The Moroccan regime activated Moroccan communities abroad, the associations, the political parties, and engaged all pro-Moroccans into a feverish war to re-launch its own propaganda and thus launching a new war against Sahrawis everywhere. The Western Sahara conflict is no longer monopolized by the palace nor by the elite, though its sequences are still solidly directed and advised by the king and his close circle. During recent events, Sahrawis realized that they are not fighting Moroccans, but rather fighting France. France is the "Guardian Angel". The cornerstone in this complicated formula. Apparently, Morocco is no longer leading the war nor abiding by international legality as long as France is out there ready to defend, attack, and block any UNSC resolution in favor of the Sahrawis and their legitimate sole representative: the Polisario. James Baker, John Bolton, Kofi Annan, Ban ki Moon, Christopher Ross ... etc. All are names of high-ranked politicians or leaders who tackled, firsthand, the issue of Western Sahara but with no results so far. Moroccan is pushing hard for its autonomy initiative while the Polisario has presented many approaches to the conflict, and has made many concessions. So far, the only signs of improvements are the exchange of family visits to and from the refugee camps, the commitment to enact plans to destroy landmines, and the will to continue the process of negotiations. The question still remains: Did the Moroccans trick the Sahrawis into this stalemate? Did the Sahrawis miscalculate? Did something go wrong along the line?. The UN’s recent resolutions called for the extention of the MINURSO mandate, and for the parties to engage in negotiations without conditions, while it also called for innovation and imagination. The Polisario, a few days before the recent UNSC resolution, threatened to revise the nature of its relation with the MINURSO. Yet, the threat was not considered serious and no immediate action has been so far. The young generations feel they are being left behind and their voices are not heard. They are ready to shout out loud and clear if given the OK by the Polisario. There is a general consensus that war will be the sting Moroccan need in times like this. The world would not do anything unless there is blood shed. Their patience has limits, and pressure is building up on both sides of the berm. What Sahrawis need to do is: 1- To stop dealing with MINURSO and no longer cooperate with them, as MINURSO has nothing to offer. As long as MINURSO does not provide a timetable for a referendum on independence, its mandate should be considered a dead letter. 2- Sahrawis everywhere ought to demonstrate in front of MINURSO offices and Headquarters. Those abroad can organize sit-ins in front of the UN offices. All demonstrators can hand their MINURSO sponsored, identification documents with a black line on the upper right corner to symbolize MINURSO’s death. 3- Sahrawis have to twist the arm of France by seeking out a more powerful ally, preferably a member of UNSC; they can also dictate their own terms by threatening to turn the French-speaking countries against it, especially in Africa. This will prove effective if more help and action are provided by Algeria and strong African allies. 4- Sahrawis can ask apply for the membership of the Hispanidad. Spain will not be, thus, isolated and threatened. Spain’s economic and cultural ties are strong with Latin America more than with Morocco. This, if done, will be a victorious move and Sahrawis would no longer fear any Spanish Interference. 5- A call for Sahrawi national unity should be made. Associations operating in the Western Sahara have to work hand in hand for the greater good. Involving the new generations in the decision-making will bring new fresh ideas. Also, organization and guidance should be the general main frame in which everyone should think and act and react. Thinking out of the box will not mean bringing about untraditional ideas and applying them. 6- Sahrawis do not have to open Pandora’s Box to come up with creative ideas and tactics. Everything is out there for them to grab. Financing action has always been a challenge. Yet, the Polisario can always think about investing some money here and there to keep resistance alive. The activists and the Intifada youth need support and resources to continue the struggle. If given the smallest amount of financial resources, they can achieve more results. 7-The mobilization of every tool and every skilled person we have, including all non Sahrawis and who are, and to whom Sahrawis are grateful, working around the clock to raise awareness and to unmask Morocco’s atrocities and conspiracies. Mobilization of financial funds and money trusts should be put to test. The Polisario ought to think about investing money in foreign markets to be able to sponsor its operations, especially in the occupied territory. The international aid is not enough and is diminishing and is being used as a strategic tool against the Sahrawis by certain powers to pressure them into more concessions. 8- The Sahrawis should think about forming an active team to study all facets of situations and gather all information that is related to the Sahrawi conflict with all that it might entail. A futuristic vision and a deep insight should be the goal for that team. Once all data is piled up and studied on a daily basis, reports should be generated and evaluated and then sent to all those concerned for better decision making. They ought to have a certain kind of strategic planning for the good of their own people. Last and not least, mapping the future can be engraved by Sahrawis themselves without even seeking the help from outside. Despite the fact they are a minority, Sahrawis do, in fact, have a lot to offer. Great skills come from deep impacts. Resources are out there but they just need to select them wisely and to make the right decision. Times are changing, and Sahrawis have to change with them and learn from past experiences. It is never too late to look back and to get ready for more powerful action. The Western Sahara Republic is a FACT and it will establish its existence whether Morocco likes it or not. The question is: Will the Sahrawis go for next step or not? It is a choice and when you have a choice and a road-map, which would be easy to figure out where a clean vision is omnipresent.

Thursday, May 13, 2010

Norway and Switzerland: Western Sahara "not part of EFTA-Morocco free trade"

| Western Sahara
Politics | Economy - Development
Western Sahara "not part of EFTA-Morocco free trade"
afrol News, 13 May - The Moroccan-EFTA free trade agreement does not cover Western Sahara, according to a clarification by Norwegian and Swiss authorities. Also the US-Moroccan free trade agreement excludes Western Sahara, leaving only the EU including the occupied territory.

The clarification was made by Norwegian Foreign Minister Jonas Gahr Støre in Oslo parliament this week. "Since Morocco does not exercise internationally recognised sovereignty over Western Sahara, Western Sahara is not seen as a part of Morocco's territory in relation to this agreement. The Free Trade Agreement is thus not applicable to goods from Western Sahara," stated Mr Støre.

The government of Switzerland has made recent and similar clarifications, leaving the EFTA trade block's two major economies on the same course. EFTA, existing since 1960, also comprises of Iceland and Liechtenstein, and is closely associated to the European Union (EU).

The clarification from Minster Støre follows an import scandal that has been unrolled in Norwegian media over the last weeks, involving the president of the Norwegian business association, millions of euros in tax evasions, ministers and refugees. As a result of the affair, it has become clear that the practice of EFTA is in stark contrast to the policy fronted by the European Commission on trade with goods from occupied Western Sahara.

EFTA in 1997 signed an association agreement with Morocco. Exports from Morocco to the four EFTA states was thus made far easier, but created a loophole, giving importers a chance to export products from occupied Western Sahara free of duty if mislabelling the imports as 'Moroccan'.

And this is exactly what happened in Norway, media unveiled. A leading importing firm secretly purchased fish oil from Western Sahara for use for aquaculture industry for a decade.

The Norwegian fish oil importer, GC Rieber, by mislabelling 12-20,000 tonnes of Western Saharan fish oil annually as 'Moroccan', thus failing to pay customs to Norwegian authorities for perhaps as much as euro 50 million.

The reason for the tax difference is that Norway does not recognise the Moroccan annexation of Western Sahara. Both Norway and Switzerland, the two biggest EFTA states, thus clearly have stated that the EFTA free trade agreement with Morocco does not apply to products originating from Western Sahara.

The affair in Norway did not get less controversial considering that the importer was owned by the President of the Confederation of Norwegian Enterprise. During the last few weeks, the president of the Confederation has resigned over the affair and his company is under investigation by the Norwegian Ministry of Finance.

The Oslo government on several occasions has told Norwegian companies not to get involved in business in the occupied territory. But occasionally, scandals involving Norwegian investments in Western Sahara, in particular in the fisheries, oil and phosphate sectors, have been unveiled by media, mostly leading to quick divestments.

By clearly excluding Western Sahara territory from the application of the EFTA-Morocco Free Trade Agreement, Norway now applies the same interpretation as the other major EFTA country, Switzerland.

"Since Switzerland does not recognise the Moroccan annexation, the free trade agreement between EFTA and Morocco is not applicable for Western Sahara", stated Martin Zbinden, Head of Free Trade Agreement at the Swiss State Secretariat for Economic Affairs in 2007, when the Swiss Western Sahara committee, ARSO, investigated Swiss tomato imports from the territory.

By excluding Western Sahara, EFTA is thus is much more clearly following the UN and US, than the EU. A US-Moroccan agreement explicitly excludes Western Sahara, but an EU-Moroccan agreement in practical terms includes the territory. The EU for example pays the Moroccan government for fishing in Western Sahara waters.



By staff writer

© afrol News

Wednesday, April 14, 2010

Letter from RFK and HRW to Ban Ki Moon

8 أبريل/نيسان 2010



فاكس: 4879/7055 963 212



السيد بان كى مون

الأمين العام للأمم المتحدة

مبنى الأمانة العامة، غرفة S-3800

نيويورك، 10017



بشأن: مراقبة حقوق الإنسان في الصحراء الغربية وفي مخيمات تندوف بالجزائر



سيادة الأمين العام،



قامت المنظمتان الموقعتان أدناه - هيومن رايتس ووتش ومركز روبرت ف كينيدي للعدالة وحقوق الإنسان - بالعمل بشكل مستفيض على قضايا حقوق الإنسان في الصحراء الغربية. وإذ يساورنا القلق إزاء انتهاكات حقوق الإنسان ضد الصحراويين، فإننا نكتب إليكم لطلب دعمكم، داخل مجلس الأمن الدولي، لإنشاء آلية للأمم المتحدة من شأنها رصد والإبلاغ عن حقوق الإنسان في الصحراء الغربية وفي مخيمات اللاجئين الصحراويين في تندوف بالجزائر. عندما يبت مجلس الأمن ولاية بعثة الأمم المتحدة للاستفتاء في الصحراء الغربية (مينورسو) هذا الشهر، نطلب أن يتم توسيع صلاحياتها لتتضمن رصد حقوق الإنسان في الصحراء الغربية وفي المخيمات في تندوف.



وكان الهدف الرئيسي للمينورسو عند تأسيسها في عام 1991، هو إدارة مقترح التسوية بين المملكة المغربية وجبهة البوليساريو، بما في ذلك الإشراف على وقف إطلاق النار وإجراء استفتاء حول تقرير المصير. ومع ذلك، لما يقرب من عقدين حتى الآن، لم يتم تنفيذ الاستفتاء.



في غضون ذلك، عانى الصحراويون من انتهاكات خطيرة لحقوقهم الفردية والجماعية. وتواصل السلطات المغربية إخضاع هؤلاء الصحراويين، الذين يدعون علنا إلى حق تقرير المصير أو الذين يدينون الانتهاكات المغربية لحقوق الإنسان، لأشكال مختلفة من القمع، بما في ذلك السجن بعد محاكمات غير عادلة، والضرب، وقيود تعسفية على الحق في السفر، والحرمان من الحق في التجمع السلمي وتكوين الجمعيات والتعبير.



إن حالة السيدة أمينتو حيدر، الحاصلة على جائزة روبرت كينيدي لحقوق الإنسان لعام 2008، ذات دلالة. إذ أن السيدة حيدر، الرئيس الحالي لتجمع المدافعين الصحراويين عن حقوق الإنسان، وهي منظمة ترفض السلطات المغربية الاعتراف بها، تعرضت للاختفاء قسرا من عام 1987 حتى عام 1991. وفي 17 يونيو/حزيران 2005، ضربتها الشرطة على رأسها وهي في طريقها إلى مظاهرة، ثم ألقت عليها القبض بينما كانت تغادر المستشفى، حيث تلقت غرزا جراحية، قبل أدانتها من قبل محكمة مغربية في محاكمة غير عادلة بتهمة التحريض على مظاهرات عنيفة والمشاركة فيها، وأمضت سبعة أشهر في السجن قبل الإفراج عنها. وفي 14 نوفمبر/تشرين الثاني 2009، صادر المغرب جواز سفر السيدة حيدر ورحلها إلى جزر الكناري لأنها دوّنت في خانة مكان الإقامة على ورقة دخول الحدود "الصحراء الغربية"، وهي تسمية لا يعترف بها المغرب. ولم يوافق المغرب على عودتها إلى غاية 17 ديسمبر/كانون الأول 2009.

ونشرت منظمات حقوق الإنسان، مثل منظمة العفو الدولية وهيومن رايتس ووتش، منذ فترة طويلة، تقارير عن هذه الانتهاكات لحقوق الإنسان. وأحاط تقرير الأمين العام المؤرخ في 28 يوليو/تموز 2009 المقدم إلى الجمعية العامة علما بمثل هذه التقارير. وعلاوة على ذلك، في عام 2006، أجرى مكتب الأمم المتحدة للمفوضية السامية لحقوق الإنسان بعثة لدراسة حالة حقوق الإنسان في المنطقة، على الرغم من أنها لم تنشر رسميا التقرير الذي أعد بناء على نتائجها.



إن تقريركم الجديد بشأن الصحراء الغربية، بتاريخ أبريل/نيسان 2010، يلاحظ أن "جبهة البوليساريو تدعو إلى آلية رصد للأمم المتحدة [حقوق الإنسان]، وأعرب المغرب عن معارضته للمقترح".



والصحراويون المقيمون في مخيمات اللاجئين النائية التي تديرها البوليساريو في تندوف، يعيشون في حالة من العزلة وسيستفيدون، على غرار سكان الصحراء الغربية، من الحماية الكبيرة التي يمكن أن يوفرها رصد الأمم المتحدة لحقوق الإنسان.



إنه لمن الملائم إلى حد بعيد أن تعطى سلطة مراقبة حقوق الإنسان في الصحراء الغربية وفي مخيمات تندوف لبعثة المينورسو الموجودة بالفعل على أرض الواقع في الصحراء الغربية، وتعمل هناك منذ عام 1991. وتنص أيضا ولاية البعثة صراحة على أنها ستكون محكومة بالمبادئ العامة للأمم المتحدة لحفظ السلام. وتحدد إدارة الأمم المتحدة لعمليات حفظ السلام احترام حقوق الإنسان على أنه عنصر حاسم لتحقيق السلم الدائم وجزء لا يتجزأ من عملياتها. وبالإضافة إلى ذلك، تتيح ولاية البعثة رصد "ضمان القانون والنظام" في الصحراء الغربية. وبالتالي، عدم وجود مراقبة حقوق الإنسان كمكون ضمن البعثة يتعارض مع ولاية البعثة نفسها ومع المبادئ العامة لإدارة عمليات حفظ السلام. علاوة على ذلك، وعلى الرغم من أن رصد حقوق الإنسان هي ميزة معيارية في بعثات حفظ السلام، فإن بعثة المينورسو تعمل ربما كالبعثة المعاصرة لحفظ السلام للأمم المتحدة الوحيدة بدون عنصر مراقبة حقوق الإنسان.



وفي حالة إذا ما قرر مجلس الأمن أن بعثة المينورسو ليست الجهة الأكثر فعالية لتولي هذه الأدوار، فإننا نؤيد تشكيل آلية أخرى للأمم المتحدة للرصد والإبلاغ عن حقوق الإنسان في الصحراء الغربية ومخيمات تندوف. وفي الحالتين، فقد حان الوقت كي تجعل الأمم المتحدة بعثة حفظ السلام هذه متسقة مع بعثات حفظ السلام الأخرى التابعة لها في جميع أنحاء العالم عن طريق ضمان أنها تشمل الرصد والإبلاغ المنتظمين عن انتهاكات حقوق الإنسان.



نشكركم على اهتمامكم بطلبنا.



مع خالص التقدير،





مونيكا كالرا فارما

مديرة مركز روبرت كينيدي لحقوق الإنسان

مركز روبرت ف. كينيدي للعدالة وحقوق الإنسان





سارة ليا ويتسن

المديرة التنفيذية لقسم الشرق الأوسط وشمال أفريقيا

هيومن رايتس ووتش





April 8, 2010





Via Fax: 212 963 7055 / 4879



His Excellency Ban Ki-Moon
Secretary-General
United Nations
Secretariat Building, Room S-3800
New York, NY 10017



Re: Human Rights Monitoring in Western Sahara and in Camps in Tindouf, Algeria



Your Excellency:



Our organizations, Human Rights Watch and the Robert F. Kennedy Center for Justice & Human Rights (RFK Center), have an established record of working on human rights issues in Western Sahara. Concerned about human rights violations against the Sahrawi people, we write to urge your support at the UN Security Council for the establishment of a UN mechanism that would monitor and report on human rights in Western Sahara and in the Sahrawi refugee camps in Tindouf, Algeria. When the Security Council reviews the mandate of the United Nations Mission for the Referendum in Western Sahara (MINURSO) this month, we ask that the mandate be extended to incorporate human rights monitoring in Western Sahara and in the camps in Tindouf.



When founded in 1991, the primary objective of MINURSO was to administer the settlement proposal between the Kingdom of Morocco and the Polisario Front, including overseeing the ceasefire and the implementation of a referendum on self-determination. However, for almost two decades now, the referendum has not been held.



In the interim, the Sahrawi people have suffered from serious violations of their individual and collective human rights. Moroccan authorities continue to subject those Sahrawis who openly advocate self-determination or who denounce Moroccan human rights violations to various forms of repression, including imprisonment after unfair trials, beatings, arbitrary restrictions on the right to travel, and denial of the right to peaceful assembly, association, and expression.



The case of Ms. Aminatou Haidar, the 2008 Robert F. Kennedy Human Rights Laureate, is emblematic. Ms. Haidar, currently president of the Collective of Sahrawi Human Rights Defenders, an organization Moroccan authorities have refused to recognize, was forcibly disappeared from 1987 until 1991. On June 17, 2005, police beat her on the head as she was arriving at a demonstration, then arrested her as she left the hospital where she had received stitches for her injury. A Moroccan court then convicted her in an unfair trial on charges of inciting and participating in violent demonstrations. She spent seven months in prison before being freed. On November 14, 2009, Morocco confiscated the passport of Ms. Haidar and summarily deported her to the Canary Islands because she had listed as her place of residence on her border entry form as “Western Sahara”, an appellation Morocco does not recognize. Morocco did not agree to her return until December 17, 2009.



Human rights organizations, such as Amnesty International and Human Rights Watch, have long reported on these human rights violations. The Secretary-General’s Report of 28 July 2009 to the General Assembly took cognizance of such reports. Further, in 2006, the United Nations Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR) conducted a mission to examine the human rights situation in the region, although it never officially published the report it had prepared on its findings.



Your new report on Western Sahara, dated April 2010, notes, “The Frente Polisario called for a United Nations [human rights] monitoring mechanism, and Morocco expressed its opposition.”



Sahrawis residing in the remote Polisario-run refugee camps in Tindouf live in a state of isolation and would, like residents of Western Sahara, benefit from the heightened protection that U.N. human rights monitoring would offer.



It is only fitting that the authority to monitor human rights in Western Sahara and in the camps in Tindouf be given to MINURSO. MINURSO is already present on the ground in Western Sahara, and has operated there since 1991. Also, MINURSO’s mandate explicitly states that MINURSO would be governed by the general principles of United Nations peace-keeping operations. The United Nations Department of Peace-Keeping Operations (DPKO) identifies respect for human rights as a critical component for achieving sustainable peace integral to its operations. The mandate of MINURSO additionally provides for monitoring the “maintenance of law and order” in Western Sahara. The lack of a human rights monitoring component within MINURSO is therefore inconsistent with MINURSO’s own mandate and the general principles of the DPKO. Further, although human rights monitoring is a standard feature in peacekeeping missions, MINURSO operates as perhaps the only contemporary U.N. peacekeeping mission without a human rights component.



In the event that the Security Council determines that MINURSO is not the most effective agency to take on these roles, we would endorse the assignment of another UN mechanism to monitor and report on human rights in Western Sahara and the camps in Tindouf. Either way, it is time for the UN to bring this peacekeeping mission into line with its other peacekeeping missions worldwide by ensuring that includes regular monitoring and reporting of human rights violations.



We thank you for your consideration of our request.



Sincerely,





Monika Kalra Varma

Director, RFK Center for Human Rights

Robert F. Kennedy Center for Justice & Human Rights







Sarah Leah Whitson

Executive Director, Middle East & North Africa Division

Human Rights Watch






Su Excelencia Ban Ki-Moon

Secretario General

Organización de las Naciones Unidas



Re: Observación de derechos humanos en el Sáhara Occidental y los campamentos de Tinduf, Argelia



Su Excelencia:



Nuestras organizaciones, Human Rights Watch y el Centro Robert F. Kennedy para la Justicia y los Derechos Humanos (RFK Center), han establecido una trayectoria de trabajo en las cuestiones relacionadas con los derechos humanos en el Sáhara Occidental. Movidos por nuestra preocupación acerca de las violaciones de los derechos humanos del pueblo saharaui, nos dirigimos a SE para instarle a que apoye en el Consejo de Seguridad de la ONU la creación de un mecanismo que observe e informe sobre la situación de los derechos humanos en el Sáhara Occidental y en los campamentos de refugiados saharauis de Tinduf, Argelia. Pedimos que, cuando el Consejo de Seguridad revise este mes el mandato de la Misión de la ONU para el referéndum del Sáhara Occidental (MINURSO), se extienda el mismo para que incorpore la observación de los derechos humanos en el Sáhara Occidental y los campamentos de Tinduf.

Cuando se fundó en 1991, el objetivo principal de la MINURSO era administrar la propuesta de acuerdo entre el Reino de Marruecos y el Frente Polisario, lo que incluía supervisar el alto el fuego y la implementación de un referendo sobre la autodeterminación. No obstante, ya han pasado casi dos décadas y no se ha celebrado el referendo.

Mientras tanto, el pueblo saharaui ha sufrido graves violaciones de sus derechos humanos individuales y colectivos. Las autoridades marroquíes continúan sometiendo a los saharauis que defienden abiertamente la autodeterminación o denuncian las violaciones de los derechos humanos por parte de Marruecos a varias formas de represión, que incluyen el encarcelamiento dictado en juicios injustos, palizas, restricciones del derecho a viajar y negación del derecho de asamblea pacífica, libertad de asociación y libertad de expresión.

El caso de Aminatou Haidar, galardonada con el Premio de Derechos Humanos Robert F. Kennedy de 2008, es emblemático. Haidar, quien preside actualmente el Colectivo de Defensores de los Derechos Humanos Saharauis, una organización que las autoridades marroquíes se han negado a reconocer, desapareció por la fuerza desde 1987 a 1991. El 17 de junio de 2005, la policía la golpeó en la cabeza cuando llegaba a una manifestación, y la arrestó cuando salía del hospital donde habían cosido su herida. Un tribunal marroquí la condenó después en un juicio injusto por incitación y participación en manifestaciones violentas. Pasó siete meses en prisión antes de que la dejaran en libertad. El 14 de noviembre de 2009, Marruecos confiscó su pasaporte y la deportó sumariamente hasta las Islas Canarias, por haber escrito que su lugar de residencia era el "Sáhara Occidental" en el formulario de entrada al país, una denominación que no reconoce Marruecos. Marruecos no aceptó su regreso hasta el 17 de diciembre de 2009.

Las organizaciones de derechos humanos, como Amnistía Internacional y Human Rights Watch, llevan mucho tiempo informando sobre estas violaciones de los derechos humanos. El Informe del Secretario General del 28 de julio de 2009 a la Asamblea General reconoció dichos informes. Es más, en 2006, la Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos (OACDH) realizó una misión para examinar la situación de los derechos humanos en la región, aunque nunca publicó oficialmente el informe que había elaborado sobre sus observaciones.

Su nuevo informe sobre el Sáhara Occidental, con fecha de abril de 2010, señala: "El Frente Polisario solicitó un mecanismo de observación [de derechos humanos] de la ONU, y Marruecos expresó su oposición".

Los saharauis que residen en los remotos campamentos de refugiados de Tinduf viven en condiciones de aislamiento y, al igual que los residentes del Sáhara Occidental, se beneficiarían del aumento de la protección que proporcionaría la observación e informe de los derechos humanos de la ONU.

Lo apropiado es que la autoridad para observar la situación de los derechos humanos en el Sáhara Occidental y en los campamentos de Tinduf resida en MINURSO. La Misión ya tiene presencia sobre el terreno en el Sáhara Occidental, donde lleva operando desde 1991. Además, el mandato de MINURSO declara explícitamente que estará gobernada por los principios generales de las operaciones de mantenimiento de la paz de las Naciones Unidas. El Departamento de Operaciones de Mantenimiento de la Paz (DPKO) de las Naciones Unidas considera que el respeto por los derechos humanos es un componente esencial de sus operaciones para lograr una paz sostenible. El mandato de MINURSO dispone además la observación del "mantenimiento de la ley y el orden" en el Sáhara Occidental. Por lo tanto, la falta de un componente de observación e informe de los derechos humanos dentro de MINURSO es incoherente con su propio mandato y los principios generales del DPKO. Es más, aunque la observación de los derechos humanos es una característica normal de las misiones de mantenimiento de la paz, MINURSO opera quizá como la única misión contemporánea de la ONU sin dicho componente.

En caso de que el Consejo de Seguridad determine que MINURSO no es el organismo más eficaz para asumir estas funciones, respaldaríamos la asignación de otro mecanismo de la ONU para observar e informar sobre la situación de los derechos humanos en el Sáhara Occidental y los campamentos de Tinduf. En cualquiera de los casos, ha llegado el momento de que la ONU armonice esta misión de mantenimiento de la paz con sus otras misiones en todo el mundo asegurándose de que incluya la observación y los informes regulares sobre violaciones de los derechos humanos.



Le agradecemos de antemano su consideración de esta petición.



Atentamente,



Monika Kalra Varma

Directora del Centro RFK de Derechos Humanos

Centro Robert F. Kennedy para la Justicia y los Derechos Humanos



Sarah Leah Whitson

Directora ejecutiva de la División de Oriente Medio y Norte de África

Human Rights Watch






Son Excellence Ban Ki-Moon

Secrétaire général

Nations Unies



Objet : Surveillance des droits humains au Sahara occidental et dans les camps de Tindouf en Algérie



Votre Excellence,

Nos organisations, Human Rights Watch et le Robert F. Kennedy Center for Justice & Human Rights (Centre RFK), sont reconnues pour leur travail sur les questions des droits humains au Sahara occidental. Préoccupées par les violations des droits humains à l'encontre des Sahraouis, nous vous écrivons pour solliciter votre soutien au Conseil de sécurité de l'ONU pour la création d'un mécanisme de l'ONU qui surveillerait et rendrait compte de la situation des droits humains au Sahara occidental et dans les camps de réfugiés sahraouis à Tindouf, en Algérie. Au moment où le Conseil de sécurité va réexaminer le mandat de la Mission des Nations Unies pour l'organisation d'un référendum au Sahara occidental (MINURSO) ce mois-ci, nous demandons à ce que ce mandat soit élargi de façon à inclure le contrôle des droits humains au Sahara occidental et dans les camps de Tindouf.

À sa création en 1991, l'objectif principal de la MINURSO était d'administrer la proposition d'accord entre le Royaume du Maroc et le Front Polisario et notamment en veillant au respect du cessez-le-feu et en organisant un référendum sur l'autodétermination. Toutefois, depuis maintenant près de vingt ans, ce référendum n'a toujours pas eu lieu.

Entre-temps, les Sahraouis ont été victimes de graves violations de leurs droits humains individuels et collectifs. Les autorités marocaines continuent de soumettre les Sahraouis, qui plaident ouvertement pour l'autodétermination ou qui dénoncent les violations des droits humains de la part du Maroc, à diverses formes de répression, à savoir des emprisonnements après des procès inéquitables, des passages à tabac, des restrictions arbitraires du droit de voyager et des atteintes aux droits de rassemblement pacifique, d'association et d'expression.

Le cas de Madame Aminatou Haidar, lauréate 2008 du prix Robert F. Kennedy des droits humains, est emblématique. Madame Haidar, actuellement présidente du Collectif des défenseurs sahraouis des droits de l'homme, organisation que les autorités marocaines ont refusé de reconnaître, a été victime de disparition forcée de 1987 à 1991. Le 17 juin 2005, la police l'a frappé à la tête alors qu'elle arrivait sur les lieux d'une manifestation, puis l'a arrêté alors qu'elle sortait de l'hôpital où sa blessure venait d'être recousue. Un tribunal marocain l'a ensuite condamné lors d'un procès inéquitable pour incitation et participation à des manifestations violentes. Elle a passé sept mois en prison avant d'être libérée. Le 14 novembre 2009, le Maroc a confisqué le passeport de Madame Haidar et l'a expulsé de façon sommaire aux Iles Canaries parce que sur son formulaire d'entrée à la frontière elle avait inscrit comme lieu de résidence « Sahara occidental », appellation non reconnue par le Maroc. Le Maroc n'a accepté son retour que le 17 décembre 2009.

Des organisations de défense des droits humains, comme Amnesty International et Human Rights Watch, rendent compte depuis longtemps de ces violations des droits humains. Le rapport du Secrétaire général du 28 juillet 2009 à l'Assemblée générale a pris connaissance de ces rapports. De plus, en 2006, le Haut-commissariat des Nations Unies aux droits de l'Homme (HCDH) a mené une mission pour examiner la situation des droits humains dans la région, bien qu'il n'ait jamais officiellement publié le rapport qu'il avait préparé sur ses conclusions.

Votre nouveau rapport du mois d'avril 2010 sur le Sahara occidental indique : « Le Front Polisario a appelé à un mécanisme de surveillance [des droits humains] des Nations Unies, et le Maroc a exprimé son opposition ».

Les Sahraouis vivant dans les camps de réfugiés reculés gérés par le Polisario à Tindouf sont dans un état d'isolement et ils bénéficieraient, comme les habitants du Sahara occidental, de la protection renforcée que pourrait leur offrir une surveillance des droits humains de l'ONU.

Il n'est que juste que l'autorité pour surveiller les droits humains au Sahara occidental et dans les camps de Tindouf soit attribuée à la MINURSO. La MINURSO est déjà présente sur le terrain au Sahara occidental, et y est active depuis 1991. D'autre part, le mandat de la MINURSO indique de façon explicite qu'elle serait gouvernée par les principes généraux des opérations de maintien de la paix des Nations Unies. Le Département des opérations de maintien de la paix des Nations Unies (DOMP) identifie le respect des droits humains comme une composante cruciale pour atteindre une paix durable, inséparable de ses opérations. Le mandat de la MINURSO prévoit de plus la surveillance de la « maintenance de la loi et de l'ordre » au Sahara occidental. Le manque d'une composante chargée de surveiller les droits humains au sein de la MINURSO est par conséquent en contradiction avec le propre mandat de la MINURSO et les principes généraux du DOMP. De plus, bien que la surveillance des droits humains soit une caractéristique standard des missions de maintien de la paix, la MINURSO fonctionne peut-être comme la seule mission de maintien de la paix de l'ONU contemporaine ne disposant pas d'une composante de défense des droits humains.

Dans l'éventualité où le Conseil de sécurité déterminerait que la MINURSO n'est pas l'agence la plus efficace pour endosser ces rôles, nous approuverions la désignation d'un autre mécanisme de l'ONU pour surveiller et rendre compte des droits humains au Sahara occidental et dans les camps de Tindouf. Quoi qu'il en soit, il est temps pour l'ONU de mettre cette mission de maintien de la paix en accord avec ses autres missions de maintien de la paix dans le monde, en garantissant qu'elle comporte une composante chargée de surveiller et de rendre compte des violations des droits humains.



Nous vous remercions de prendre notre requête en considération.



Veuillez agréer, Votre Excellence, l'expression de notre haute considération.



Monika Kalra Varma

Directrice du Centre RFK pour les droits humains

Robert F. Kennedy Center for Justice & Human Rights



Sarah Leah Whitson

Directrice exécutive de la Division Moyen Orient et Afrique du Nord

Human Rights Watch

Tuesday, April 06, 2010

U.S. Lawmakers Support Illegal Annexation of Western Sahara : By Steven zunes

U.S. Lawmakers Support Illegal Annexation of Western Sahara
Written by Stephen Zunes
Monday, 05 April 2010
Source: Foreign Policy in Focus

In yet another assault on fundamental principles of international law, a bipartisan majority of the Senate has gone on record calling on the United States to endorse Morocco's illegal annexation of Western Sahara, the former Spanish colony invaded by Moroccan forces in 1975 on the verge of its independence. In doing so, the Senate is pressuring the Obama administration to go against a series of UN Security Council resolutions, a landmark decision of the International Court of Justice, and the position of the African Union and most of the United States' closest European allies.

More disturbingly, this effort appears to have the support of Secretary of State Hillary Clinton. Senator Dianne Feinstein (D-CA), head of the Senate Intelligence Committee and principal author of the recent Senate letter supporting Moroccan aggrandizement, claims that the two "are on the same wavelength" on the issue.

The letter, signed by 54 senators, insists that the United States endorse Morocco's "autonomy" plan as the means of settling the conflict. As such, the Senate opposes the vast majority of the world's governments and a broad consensus of international legal scholars, who recognize the illegality of such an imposed settlement. More than 75 countries recognize the Sahrawi Arab Democratic Republic (SADR), which represents the people of Western Sahara under the leadership of the Polisario Front. The SADR is also a full member state of the African Union, and has governed nearly half of the people in liberated zones in Western Sahara as well as refugee camps in Algeria for nearly 35 years. The majority of Congress, however, wants the United States to pressure Polisario to surrender the Western Saharan people's right to self-determination and accept the sovereignty of a conquering power.

How Much "Autonomy"?
The autonomy plan is based on the assumption that Western Sahara is part of Morocco rather than an occupied territory, and that Morocco is somehow granting part of its sovereign territory a special status. This is a contention that the United Nations, the World Court, the African Union, and a broad consensus of international legal opinion have long rejected. To accept Morocco's autonomy plan would mean that, for the first time since the founding of the UN and the ratification of the UN Charter nearly 65 years ago, the international community would be endorsing the expansion of a country's territory by military force, thereby establishing a very dangerous and destabilizing precedent.

If the people of Western Sahara accepted an autonomy agreement over independence as a result of a free and fair referendum, it would constitute a legitimate act of self-determination. Outstanding UN Security Council resolutions explicitly call for such a referendum (which the Senate letter ignores). However, Morocco has explicitly stated that its autonomy proposal "rules out, by definition, the possibility for the independence option to be submitted" to the people of Western Sahara, the vast majority of whom favor outright independence.

International law aside, there are a number of practical concerns regarding the Moroccan proposal. For instance, centralized autocratic states have rarely respected the autonomy of regional jurisdictions, which has often led to violent conflict. In 1952, the UN granted the British protectorate of Eritrea autonomous status federated with Ethiopia. In 1961, however, the Ethiopian emperor revoked Eritrea's autonomous status, annexing it as his empire's 14th province. The result was a bloody 30-year struggle for independence and subsequent border wars between the two countries. Similarly, the decision of Serbian leader Slobodan Milosevic to revoke the autonomous status of Kosovo in 1989 led to a decade of repression and resistance, culminating in the NATO war against Yugoslavia in 1999.

Moreover, the Senate-backed Moroccan proposal contains no enforcement mechanisms. Morocco has often broken its promises to the international community, such as in its refusal to allow the UN-mandated referendum for Western Sahara to go forward. Indeed, a close reading of the proposal raises questions about how much autonomy Morocco is even initially offering, such as whether the Western Saharans will control the territory's natural resources or law enforcement beyond local matters. In addition, the proposal appears to indicate that all powers not specifically vested in the autonomous region would remain with the kingdom. Indeed, since the king of Morocco is ultimately vested with absolute authority under Article 19 of the Moroccan constitution, the autonomy proposal's insistence that the Moroccan state "will keep its powers in the royal domains, especially with respect to defense, external relations and the constitutional and religious prerogatives of His Majesty the King" appears to give the monarch considerable latitude in interpretation.

In any case, the people of Western Sahara will not likely accept autonomy rather than independence. For years, they have engaged in largely nonviolent pro-independence protests only to be subjected to mass arrests, beatings, torture, and extra-judicial killings. The Moroccan authorities would not likely change their ways under "autonomy."

That did not stop Clinton from apparently endorsing Morocco's "autonomy" plan during a visit to Morocco last November, a controversial statement cited by the Senate letter's authors to bolster their case. Just days after Clinton's visit, the emboldened Moroccan authorities expelled Aminatou Haidar, Western Sahara's leading pro-independence activist. Haidar's resulting month-long hunger strike nearly killed her before President Barack Obama pressured Morocco to allow her to return.

The Senate Letter
There has long been concern that Morocco's ongoing illegal occupation of Western Sahara, its human rights abuses, and its defiance of the international community has jeopardized attempts to advance the Arab Maghreb Union and other efforts at regional economic integration and security cooperation. However, the Senate letter turns this argument on its head, arguing that the international community's failure to recognize Morocco's annexation of the territory is the cause of the "growing instability in North Africa." The letter ominously warns that "terrorist activities are increasing" in the region, ignoring the fact that the Polisario Front has never engaged in terrorism, even during the years of guerrilla warfare against Moroccan occupation forces between 1975 and 1991. The Polisario has scrupulously observed a ceasefire ever since, despite Morocco breaking its promise to allow for a UN-sponsored referendum. Furthermore, Islamist radicals have little sympathy for the secular Polisario and the relatively liberal version of Islam practiced by most Western Saharans.

The letter's signatories included 24 Republicans, including ranking Intelligence Committee member Kit Bond (R-MO), Assistant Minority Leader Jon Kyl (R-AZ), and John McCain (R-AZ). There were also 30 Democratic signatories of the letter, including such erstwhile liberals as Ron Wyden (D-OR), Maria Cantwell (D-WA), Carl Levin (D-MI), and Mark Udall (D-CO). Not surprisingly, most of the signers have also gone on record defending Israel's occupation of Palestinian and Syrian territory, and previously supported Indonesia's occupation of East Timor. A majority of the signatories also voted to authorize the U.S. invasion and occupation of Iraq. When a majority of the Senate goes on record calling on the administration to pursue a policy that fundamentally denies an entire nation its right to self-determination, undermines the UN Charter and other basic principles of international law, and challenges a series of UN Security Council resolutions, it shows just how far to the right this Democratic-controlled body has become.

U.S. support for Indonesia's occupation of East Timor didn't end until human rights activists made it politically difficult for the Clinton administration and members of Congress to continue backing it. Similarly, voters who care about human rights and international law must make it clear they won't support any lawmaker who favors the right of conquest over the right of self-determination.

Stephen Zunes, a Foreign Policy in Focus senior analyst, is a professor of Politics and chair of Middle Eastern Studies at the University of San Francisco. He is the author, along with Jacob Mundy, of the forthcoming Western Sahara: War, Nationalism, and Conflict Irresolution (Syracuse University Press).

Tuesday, March 23, 2010

شاهد عيان : مظاهرة غرناطة كاذبة‏

شاهد عيان : مظاهرة غرناطة كاذبة‏



محمد بن عبد السلام/ مرايا برس
الاثنين 22 مارس 2010

إن المتتبع لمؤتمر غرناطة بين المغرب والإتحاد الأوروبي يستغرب كيف أن ذلك المؤتمر مر بدون حضور إعلامي يذكر ، وخاصة الإعلام الإسباني الذي كان شبه غائب . لكن ما أثار استغرابي ودهشتي أنا الذي ذهبت بحسن نية لمساندة الوفد الرسمي المغربي للتظاهر ضد أعداء الوحدة الترابية , وكذا دعما للمغرب في شراكته المتقدمة مع الإتحاد الأوروبي , علما أنني ذهبت إلى هناك بإرادة شخصية على نفقتي الخاصة حبا في وطن أريد له كل خير . وحيث لم تكون جنسيتي الإسبانية عائقا في مشاركتي ، لأني أحمل هم الوطن في عروقي , فالوطنية هي اللغة ، هي الدين ، الإنتماء ، مسقط الرأس ، وقناعة راسخة في حواسي ... المهم هو أن ما أثار استغرابي هو المعلومات الصادمة والحقيقة التي يسعون إلى إخفاءها حيث وجدتها بانتظاري .
المهم وصلت صباح ذلك اليوم السابع من مارس ، التقيت بوفد دبلوماسي مغربي قدم من إيطاليا الذي دلني على مكان التظاهر " قصر المؤتمرات بغرناطة " ، في ذات الجو المطير ذلك اليوم ، التقيت بعض المغاربة فذهبت لاستفسارهم من أين قدموا ؟ قالوا لي من فرنسا شرحت لهم حالتي أنا الوحيد الذي أختلف عنهم . فأخبروني أنهم قدموا على نفقة الدولة وأن السفارة المغربية هي من تكفلت بكل المصاريف بالإضافة إلى 500 أورو نقدا هي أتعاب الرحلة . كان محدثي من وفد جاء من مدينة بوردو الفرنسية التي قدم منها 200 شخص جلهم شيوخ يتقاضون راتب التقاعد الفرنسي المريح .كانت هناك وفود من مدن فرنسية أخرى , وكذلك وفود أوروبية أخرى ، وكلهم بثمن 500 أورو للفرد ؛ أما وفد إسبانيا فكان أشخاصه من مدريد وبرشلونة ، وبلاد الباسك ، وعرفت لاحقا أنهم تسلموا مبلغ 300 أورو للفرد .
أما من المغرب فقد قدمت حافلتين فيها فنانين وفنانات وكذلك بعض البرلمانيين نالوا أيضا نصيبهم من كعكة المساندة المهزلة . كان العدد الحقيقي هو 2000 شخص وليس كما قالت تلفزتنا بأن عددهم 10000 شخص ، وحتى لو صدقنا التلفزة فستكون المهزلة مضاعفة ، نضرا للمبلغ الكبير المخصص . تلك المبالغ المهدورة كان من الأولى أن تذهب إلى منكوبي فيضانات الغرب ، وجبال الأطلس ...
ويبقى السؤال عن هذه المساندة المهزلة في الرباط , المساندة التي كلفت دافعي الضرائب الفقراء 500 أورو لكل فرد من أجل المشاركة في الوقت الذي يعاني فيه هؤلاء المواطنون / الرعية قمة الفقر والحرمان

Tuesday, March 16, 2010

American Jewish Committee 's letter to the Senate of USA










March 10, 2010



Dear Senator :

The American Jewish Committee, an organization that advances inter-religious and inter-ethnic understanding and is dedicated to the success of moderation and pluralism in the Arab and Muslim world, urges your endorsement of a letter circulated by Senators Feinstein and Bond supporting U.S. leadership to resolve the longstanding dispute over the Western Sahara, in the interest of easing regional tensions and increasing cooperation against terrorism.



Directed to Secretary Clinton, the Feinstein-Bond letter recognizes the history of bipartisan U.S. support, across three administrations, for a resolution of the Western Sahara issue. In April 2007, Morocco put forward a proposal that would offer the disputed territory – roughly the size of Colorado and with a population of some 400,000 – broad local autonomy under Moroccan sovereignty. Ongoing negotiations under United Nations auspices between Morocco and the Algerian-backed Polisario Front have yet to yield results; firm U.S. leadership to assure international support for a just and practical negotiated resolution would advance regional stability and security.



Cognizant of the historic links between – and the broad common interests of – the United States and Morocco, and as an institutional partner of the Moroccan Jewish community, the American Jewish Committee strongly supports efforts by our Government and the Kingdom to enhance cooperation in many spheres, from the struggle against terrorism and extremism, to expanded economic opportunity in the Maghreb, cultural and educational exchange, and political reform. It was our faith in this vital relationship that underlay AJC’s support for the U.S.-Morocco Free Trade Agreement of 2004, and is the foundation of our ongoing dialogue with Moroccan officials and civil society on pressing issues of regional peace, security and human rights.



AJC views reinforced U.S. advocacy of Morocco’s autonomy proposal for Western Sahara as critical to the further enhancement of ties between our nation and the Kingdom, the continued advance of political and economic progress in Morocco, and effective pursuit of cooperative strategies to counter regional instability and international terrorism. We urge your signature on the Feinstein-Bond letter to Secretary Clinton.



With appreciation for your consideration of AJC’s views on this matter, I remain,



Respectfully,



Jason F. Isaacson

Tuesday, March 09, 2010

Uprisings in Laayoune March 09/2010 _Arabic_











تدخلت قوات القمع المغربية بعنف مساء اليوم الثلاثاء لقمع مظاهرة سلمية نظمها وفد النشطاء الحقوقيين بحضور عشرات المواطنين الصحراويين بحي معطى بالعيون المحتلة للتنديد بجرائم الاحتلال المغربي بالصحراء الغربية حسبما أفاد به مراسل وكالة الأنباء الصحراوية من عين المكان

وأفاد المصدر بان المتظاهرين الذين كانوا يرددون شعارات مطالبة بحق الشعب الصحراوي في تقرير المصير، ومنددة بانتهاكات المغرب المتكررة لحقوق الإنسان بالأراضي المحتلة والنهب الممنهج للثروات الطبيعية ، فجئوا بتدخل غير مسبوق لقوات القمع المغربية التي كانت متسلحة بالعصي والهراوات مما أسفر عن إصابة واعتقال عدد من المتظاهرين، من بينهم خمسة نشطاء من الوفد الذي قام مؤخرا بزيارة لمخيمات اللاجئين الصحراويين، ويتعلق الامر بكل من :
- الناشط الحقوقي، رئيس لجنة احترام حقوق الإنسان بالصحراء الغربية،النعمة الاسفاري( إصابة على مستوى الرأس والوجه والظهر
- الناشط الحقوقي، الكاتب العام للجمعية الصحراوية لضحايا الانتهاكات الجسيمة لحقوق الإنسان المرتكبة من طرف الدولة المغربية، إبراهيم الصبار( إصابة على مستوى الرأس
- الناشط الحقوقي احمد السباعي، الكاتب العام لرابطة حماية السجناء الصحراويين
- الناشط الحقوقي احمد حميا، عضو لجنة مناهضة التعذيب بالداخلة المحتلة
- الناشطة الحقوقية أزانة أميدان
- المواطنة الصحراوية دكنة منت محمد فاضل ولد الحبيب جروح على مستوى الفم
- المواطنة الصحراوية مريم امغيزلات إصابة على مستوى العينين والفم
- المواطنة الصحراوية هدي منة
- المواطنة الصحراوية الذهبة العياشي

كما تم اعتقال الناشط الحقوقي، رئيس فرع الجمعية الصحراوية لضحايا الانتهاكات الجسيمة لحقوق الإنسان المرتكبة من طرف الدولة المغربية، ببوجور المحتلة، التهليل محمد عند نقطة التفتيش والمراقبة بمدينة بوجدور.

وفي سياق متصل تمت مداهمة العديد من منازل المواطنين الصحراويين، والعبث بممتلكاتها

ولاحظ مراسل وكالة الأنباء الصحراوية بحي معطلى أن هذا الأخير لازال يعيش تحت الحصار المشدد في ظل طوق امني غير مسبوق

للاشارة فقد وصل وفد مناضلي انتفاضة الاستقلال الذي قام مؤخرا بزيارة الى المخيمات الصحراوية والأراضي المحررة من الجمهورية الصحراوية ، ليلة الاحد الى الاثنين الى مدينة العيون المحتلة بعد ان شارك في الاحتفالات المخلدة للذكرى ال 34 لإعلان الجمهورية الصحراوية ببلدة بئر لحلو والولايات الصحراوية
وقد بدا منذ يوم الاثنين بعقد سلسلة من اللقاءات لتعميم نتائج زيارته إلى مخيمات اللاجئين الصحراويين

Alquds Alarabi Magazine Article

نشطاء صحراويون يعودون الى العيون بسلام بعد رحلة الصمود والتحدي للجزائر




ابراهيم الصبار الامين العام للجمعية الصحراوية



الرباط ـ القدس العربي ـ من محمود معروف ـ عاد ناشطون صحراويون الى المغرب الاحد بعد زيارة قاموا بها لمخيمات تندوف حيث قيادة جبهة البوليزاريو، وحرصت السلطات المغربية على تجاهل هذه الزيارة والسماح لهم بالدخول دون التعرض لهم خاصة وان عودتهم تزامنت مع عقد قمة الاتحاد الاوروبي المغربي التي احتضنتها مدينة غرناطة الاسبانية واحتلت فيها قضية الصحراء الغربية حيزا هاما وربطها بمسألة حقوق الانسان.
ووصلت الدفعة الاولى من الناشطين الى مطار محمد الخامس بالدار البيضاء قبل ظهر الاحد على متن رحلة للخطوط الجوية الجزائرية، ووصلت المجموعة الثانية على متن الخطوط الملكية المغربية بعد ظهر نفس اليوم فيما وصل الجميع منتصف الليل الى مطار العيون دون ان يتعرض اي منهم الى المساءلة او التوقيف.

وقالت مصادر حقوقية لـ"القدس العربي" ان الناشطين اجروا سلسلة اتصالات هاتفية قبل مغادرتهم الطائرة تحسبا لاعتقالهم على غرار ما جرى لآخرين قاموا بزيارة مماثلة في تشرين الاول/اكتوبر الماضي واعتقلوا فور وصولهم للمطار واحيلوا للمحكمة العسكرية التي وجهت لهم تهما تتراوح عقوباتها بين الاعدام والمؤبد.

واولت جبهة البوليزاريو اهتماما ملحوظا بزيارة وفد الناشطين التي اسموها رحلة "الصمود و التحدي".

ويتكون الوفد من ابراهيم الصبارالامين العام للجمعية الصحراوية لضحايا الانتهاكات الجسيمة لحقوق الانسان المرتكبة من طرف الدولة المغربية بالصحراء الغربية واحمد السباعي الامين العام لرابطة حماية السجناء الصحراويين والنعمة الاسفاري رئيس لجنة الدفاع عن حقوق الانسان بالصحراء الغربية وامباركة اعلينا اباعلي الامينة العامة لمنتدى مستقبل المرأة الصحراوية رفقة ابنتها العزة البالغة من العمر سنة واحدة وابراهيم الاسماعيلي رئيس منتدى حفظ الذاكرة الجماعية وازانة اميدان ناشطة مدافعة صحراوية عن حقوق الانسان وعاتيقو براي عضو لجنة العمل لمناهضة التعذيب بالداخلة وسيد احمد لمجيد رئيس لجنة دعم مخطط التسوية وحماية الثروات الطبيعية والتهليل محمد رئيس فرع الجمعية الصحراوية لضحايا الانتهاكات الجسيمة لحقوق الانسان ببوجدورواحمد حمية موسى عضو لجنة مناهضة التعذيب بالداخلة وبنكة الشيخ كوري بوزيد عضو لجنة تجمع المدافعين الصحراويين عن حقوق الانسان.

ونظم للناشطين برنامج مكثف ومنوع يتراوح بين الثقافي والاجتماعي والاعلامي والعسكري والتقى جل قيادات جبهة البوليزاريو بالاضافة الى نشاطات اعلامية في الجزائر العاصمة.

مثل بقية المسافرين

وقالت المصادر الحقوقية لـ"القدس العربي" ان السلطات المغربية التي تواجدت بشكل ملحوظ في مطار العيون تعاملت مع الناشطين مثل بقية المسافرين القادمين، الا انها اتخذت اجراءات لتجنب تواجد حشود من مؤيدي الناشطين في المطار اثناء وصولهم.

من جهة اخرى قالت مصادر صحافية مغربية ان اشاعات سرت نهاية الاسبوع الماضي تتحدث عن افراج السلطات المغربية عن الناشطين السبعة الذين اعتقلوا في تشرين الأول/اكتوبر الماضي او من يعرفون بـ"مجموعة التامك"، الا انه تبين فيما بعد عدم صحة ما تم تداوله.

وقالت صحيفة "اخبار اليوم" انه في سياق منهج تهدئة الجبهة الحقوقية ونزع احدى اوراق الضغط القوية في يد جبهة البوليزاريو ترد اشارات عن طي ملف الناشطين السبعة الذين احيلوا على المحكمة العسكرية.

واوضحت المصادر الحقوقية ان محامي الناشطين المعتقلين محمد الصبار وهو مسؤول في هيئة حقوقية مستقلة ذات ميول يسارية اقترح على الناشطين التقدم بطلبات للحصول على السراح المؤقت على غرار ما تقدمت به الناشطة الدكجة لشكر التي اعتقلت معهم وافرج عنها في وقت سابق لاسباب صحية.

وتقول المصادر ان كلا من سالم التامك وصالح البويهي قبلا مقترح المحامي الذي وصف بانه مقترح غير رسمي الا انه يلقى قبولا لدى السلطات فيما رفضه المعتقلون الاربعة الاخرون وهم حمادي الناصري وابراهيم دحان والتروزي يحظية ورشيد الصغير ورفضوا التوقيع.

وتتحدث الاوساط الحقوقية عن رغبة السلطات المغربية في طيّ ملف هؤلاء الناشطين بالافراج المؤقت عنهم ومتابعتهم بحالة سراح مع تأجيل متواصل لجلسات المحاكمة كما طوت ملف وثائق الناشطين المؤيدين لجبهة البوليزاريو باعادة تسليمها لهم.

جواز سفر

من جهة اخرى قال الناشط الصحراوي عبد الرحمن بوكرفا ان السلطات المغربية ترفض تسليمه جواز سفره الذي سحب منه في تشرين الثاني/نوفمبر الماضي وطالب المنظمات الدولية والحقوقية بالضغط من أجل استرجاع جواز سفره.

وتسعى جبهة البوليزاريو، منذ اعتقال الناشطين السبعة وابعاد الناشطة اميناتو حيدر الى اسبانيا، لتكثيف حرب حقوق الانسان على المغرب قبيل بدء مجلس الامن الدولي مناقشته الرسمية لتطورات النزاع الصحراوي بعد سلسلة مفاوضات مباشرة وغير مباشرة بين المغرب وجبهة البوليزاريو تحت رعاية الامم المتحدة وبحضور الجزائر وموريتانيا منذ منتصف 2007 وكان اخرها في شباط/فبراير الماضي في ارمونك القريبة من نيويورك لم تحدث اختراقا في جمود عملية السلام الصحراوي.

ومارست جبهة البوليزاريو ومؤيدوها في اسبانيا خلال نهاية الاسبوع الماضي وعلى هامش قمة الاتحاد الاوروبي المغرب ضغوطا على الوفود الاوروبية للحظ مسألة حقوق الانسان في المناطق الصحراوية.

وتهدف الجبهة من خلال اثارة موضوع حقوق الانسان الى توسيع صلاحيات قوات الامم المتحدة المنتشرة بالمنطقة (المينورسو) لتشمل مراقبة حقوق الانسان وادماجها في تقرير الامين العام للامم المتحدة السنوي للمجلس وهو ما يرفضه المغرب ويعتبره مخالفاً لقرارات مجلس الامن ذات الصلة وتقليصاً لسيادته على المنطقة

Wednesday, January 06, 2010

معذرة إلى الشعب الصحراوي .../ سيدي علي بلعمش

معذرة إلى الشعب الصحراوي .../ سيدي علي بلعمش
05/01/2010 - 22:48
أحمد ولد داداه و مسعود ولد بلخير يسيران في مسيرة حاشدة ، خلف السالكة بنت الطائع دفاعا عن مجرمي المال العام ، ماذا بقي من الثوابت النضالية لتدافعوا عنه؟

الشيخ العافية يصرح في الداخلة، بأمر من ولد عبد العزيز، بأمور ينسى أنه هو آخر من يحق له الكلام فيها؟

برلماني آكجوجت المصطفى ولد أحمد المكي يأبى إلا أن يؤكد للشعب الموريتاني جهله بالتاريخ و الجغرافيا و يقحم نفسه في قضية لم يخلق لها ، داعيا إلى تخلي موريتانيا عن حيادها في قضية الصحراء التي يصفها كاذبا بالمغربية و تصفه صادقة بها ؟

بيرام ولد اعبيد يزبد من ناحيته مهددا بقيامة تسبق علامتها الكبرى الصغرى؟

النمة بنت مكية تنادي من تحت قبة البرلمان مطالبة بعودة المجرم معاوية ولد الطائع؟

ماذا يحدث في هذا البلد ؟

كيف تسيدت الفوضى إلى هذا الحد؟

كيف أصبحت كل هذه الأذناب رؤوسا في غفلة من الزمن؟

الجواب المخجل .. المهين هو مع الأسف أنه هكذا يحدث دائما حين تكون السلطة ضعيفة في أي بقعة من العالم.

كل التناقضات و التفاهات و النزوات و المحرمات الموريتانية تجد اليوم فرصتها في أن تطفو على السطح لغياب سلطة تستطيع استيعاب الجميع و احتواء مشاكلهم .. سلطة قادرة على حماية هيبة الدولة .. قادرة على إسكات الجميع عن الخوض في الممنوع .

يخطئ ولد عبد العزيز إذا كان يعتقد أنه يستطيع أن يجر موريتانيا إلى الحياد عن الحياد.

إذا كان على موريتانيا أن تحيد عن حيادها فلن يكون إلا إلى ما يخدم تصالحها مع ذاتها .. إلا إلى ما يخدم انسجامها مع تاريخها .. إلا إلى ما يخدم استقرارها و استمرارها و ازدهارها..

أنتم تثيرون ما كان يجب أن تتحاشوه بالضبط ، إذا كانت كل غايتكم أن تقدموا خدمة إلى المغرب؟

أما وقد قلتموها من على أعلى سقوف السلطة، فها نحن نقول لكم من قاعها أن هذا الحياد لم يعد مقبولا.. و هذا الجبن لم يعد مجديا .. و هذا الاستهتار لم يعد ممكنا.

يكفي ما ارتكبتناه من أخطاء فادحة في حق إخواننا و فلذات أكبادنا الصحراويين.

و قد آن لنا أن نكفر عن ما اغترفته أيادينا في حقهم من حماقات لا يمكن تبريرها إلا بما هو أسوأ منها.

إن الجمهورية العربية الصحراوية الديمقراطية هي عزنا و امتدادنا التاريخي و الجغرافي المتبجح الأصالة .. المتأصل التبجح .. المتداخل المصير .. المتناغم الوجدان ..

فليذهب إلى المغرب كل من يريد أن يذهب إليه لكنه لن يذهب إلا وحده و لن يجد هنا من يعاقبه أو يؤاخذه لأننا شعب حر يؤمن بحق الاختيار .. يؤمن حتى بحق الخيانة لمن جبلوا عليها.

أما وقد كشحتم عن وجوهكم الحقيقية فاشربوا من مر سوء تقديراتكم:

لا حياد بعد اليوم و "الأقربون أولى بالمعروف".

لا حياد بعد اليوم : قد آن لهذه الخيانة أن تنتهي.. لهذا الجبن أن ينتهي .. لهذا الليل الطويل الطويل أن ينجلي .

من ذا يجهل من بيننا أن الشيخ العافية كان ـ كعادته المخجلة ـ يتكلم بأوامر .. أن ولد أحمد المكي يعرف أنه يسير عكس التيار في مياه حقيقة عكرة، كان يحتاج إلى ضمانات كبيرة للمغامرة بالخوض فيها ؟

من ذا يفوته ـ من بيننا ـ أن طوفان الإعلانات و الكتابات التي اجتاحت الساحة الإعلامية حول الصحراء في الآونة الأخيرة كان المراد منها استفزازنا و تحضيرنا لهذه الطبخة الغبية التي لن ترى النور على أرضنا؟

ها أنتم اليوم جميعا تتربعون على رأس هرم السلطة : ولد عبد العزيز ، رئيس وزرائه ، رئيس مجلسه العسكري ، وزير صحته و بقية خريجي مكنس و خوارج الخيانة ، و على بعد لحظات فقط من إعلان ارتمائكم في أحضان الوطن "الغفور الرحيم" فلماذا لا تجربوا شجاعتكم و تعلنوها على الملأ لتفهموا أن تحت رماد خمول هذا الشعب جمر متقد لأمثالكم من بسطاء التواطؤ المخجل.

فمعذرة من الشعب الموريتاني الذي نمثله بالانتماء و الفطرة و الوجدان إلى إخواننا الصحراويين عن كل ما ارتكبتاه من أخطاء فادحة في حقهم .. في حق أنفسنا .. في حق الحق .

معذرة من الشعب الموريتاني الذي نمثله بالحب و الوفاء إلى إخواننا في الجمهورية العربية الصحراوية الديمقراطية عن ما ارتكبته القيادات "الموريتانية" العميلة باسمنا في حق من كانوا أولى بحبنا و وفائنا و مؤازرتنا.

معذرة من الشعب الموريتاني الذي نمثله بإرادتنا و تضحياتنا إلى الشعب الصحراوي الشقيق عن ما كنا نبرر به أخطاءنا من اعتذارات أقبح من كل ذنب.

معذرة إلى الشعب الجزائري الجسور من الشعب الموريتاني الشقيق الذي نمثله باحترامنا لثوابته و دفاعنا عن مصالحه ، عن ما كان من إساءات بالغة طيلة العقود الماضية من قبل رؤساء "موريتانيين" تعرفون جيدا أنهم لا يمثلون إلا أنفسهم و الجهات التي فرضتهم على هذا الشعب المغلوب على أمره.. عن ما جاء من إساءات بالغة للرمز العربي الكبير و الرئيس الجزائري الخالد المرحوم هواري بومدين، في مذكرات ولد داداه الكاذبة المكذوبة الكذوبة.. عن ما كان من مؤامرات على المصالح الجزائرية في موريتانيا من قبل عصابات نهب المال العام..

معذرة إلى الشعب الموريتاني الأبي عن ما كان من تقصيرنا في فضح كل ما يتربص به من مؤامرات دنيئة من قبل سلطاته الخائنة.

و أستغفر الله و أتوب إليه ، عليه توكلت و إليه أنيب.

Friday, December 18, 2009

حيدر تعود للعيون بعد وساطة أمريكية وفرنسية وإسبانية.. ومن دون الاعتذار للملك


حيدر تعود للعيون بعد وساطة أمريكية وفرنسية وإسبانية.. ومن دون الاعتذار للملك
حسين مجدوبي:

18/12/2009




مدريد ـ 'القدس العربي' عادت الناشطة الصحراوية أميناتو حيدر، ليلة الخميس ـ الجمعة، إلى مدينة العيون في الصحراء الغربية بعدما قبل المغرب برجوعها من دون شروط عكس موقفه المتصلب السابق، وفي المقابل حصل على تعهدات من باريس وواشنطن باستبعاد حقوق الإنسان من القرار المقبل لمجلس الأمن حول نزاع الصحراء الغربية.
وكما كان منتظرا، عادت أميناتو ليلة أمس الأول الخميس إلى مدينة العيون بعد 32 يوما من الإضراب عن الطعام في مطار لانساروتي بجزر الخالدات الإسبانية بدأ إثر طردها يوم 14 تشرين الثاني/نوفمبر الماضي بقرارا من الحكومة المغربية وسحب جواز سفرها ردا على عدم اعترافها بالجنسية المغربية.
ونقلت طائرة طبية مجهزة حيدر (42 سنة) نحو العيون. وقالت صحيفة 'الباييس' الاسبانية ان الطائرة ظلت تحلق فوق أجواء الصحراء لمدة ساعة، مما أوحى بأن السلطات المغربية كانت مترددة بشأن الترخيص لها بالنزول، لكنها وافقت في آخر المطاف. وبذلت مدريد مجهودات كبيرة لإقناع حيدر بالعودة، ذلك أن الأخيرة كانت تتخوف من سيناريو شبيه لما وقع منذ أسبوعين عندما جرى نقلها إلى مطار لانساروتي من أجل التوجه إلى المغرب وتبين أنه لم يكن هناك ترخيص من الرباط بعودتها.
وأكد أفراد عائلة حيدر أن الأخيرة رفضت التوجه إلى منزلها على متن سيارة إسعاف خصصتها لها السلطات المغربية بالعيون، كما رفضت المكوث في مستشفى العيون الذي تديره السلطات الصحية المغربية.
وعكس ما جاء في بيان وزارة الداخلية المغربية عن أن حيدر عادت بعدما قبلت بجميع الشروط ومنها الإدارية، تبين أنها عادت من دون جواز سفر بل برخصة عبور أصدرتها اسبانيا، وفي مطار العيون سلمتها الشرطة المغربية الجواز الذي سحبته منها يوم 13 تشرين الثاني/نوفمبر الماضي، كما لم تلتزم بالشروط الإدارية ـ والسياسية ـ التي كانت الرباط تتمسك بها.
ومن الشروط التي وردت على لسان وزير الإعلام المغربي خالد الناصري، ومسؤولين آخرين، الاعتذار للملك محمد السادس، قالت حيدر للقناة الأولى الإسبانية ان 'على ملك المغرب أن يعتذر لي'، مضيفة بإصرار: لن أطلب الاعتذار لأنني لست مجرمة (..) النظام المغربي هو المسؤول عن الجرائم التي يرتكبها في الصحراء'.
وتابعت في تصريحات من منزلها في العيون بالصحراء الغربية 'عودتي انتصار.. انتصار للقانون الدولي، لحقوق الإنسان والعدالة الدولية والقضية الصحراوية'. وعن المستقبل قالت: سأستمر في الدفاع عن استقلال الصحراء الغربية.
وتعتبر هذه التصريحات تحديا حقيقيا للسلطات المغربية التي تبدو كأنها تقف الآن عاجزة عن محاكمتها بعدما تحولت إلى شخصية دولية.
وتسود مشاعر الحسرة واليأس في نفوس الجالية المغربية في اسبانيا بسبب هذه النهاية التي لم تكن منتظرة. في هذا الصدد قال مغربي تابع عن كثب تطورات هذه القضية: 'منذ البدء كان على المغرب أن يفكر جيدا في هذا الملف ويستبعد ترحيل حيدر حتى يتجنب هذه المهزلة'، معتبرا أن عودتها 'صفعة حقيقية لدبلوماسية الرباط على شاكلة صفعة جزيرة تورة في صيف 2002'.
وتشكل عودة حيدر نهاية حلقة من المسلسل الطويل لنزاع الصحراء الغربية.
وقد بدأت أخبار كثيرة تتسرب حول طريقة معالجة هذا الملف الذي تسبب في حرج حقيقي للمغرب أمام المجتمع الدولي بسبب طابعه الحقوقي، وأمام الرأي العام المغربي لأن السلطات كانت تشترط اعتذار حيدر للملك محمد السادس مقابل عودتها، وهو الأمر الذي لم يحصل.
وكشف وزير الخارجية الإسباني ميغيل آنخيل موراتينوس الجمعة أن مدريد لم تقدم أي تنازلات للرباط في هذه القضية، موضحا أن بلاده تمسكت منذ البدء بموقفها المطالب بعودة حيدر، كما تشبثت بضرورة إجراء استفتاء تقرير المصير كحل لنزاع الصحراء الغربية.
وقال موراتينوس: 'اريد فقط ان اعبر عن ارتياحي لعودتها الى بلادها. نحن مسرورون. لقد ناضلت طويلا من اجل ذلك'.
واكد ان حكومة بلاده 'قامت بما في وسعها لتأمين هذه العودة في أسرع وقت ممكن' غير ان الامر لم يخضع 'لأي مساومة' مع المغرب.
وقال 'لقد عملنا بالتنسيق مع بلدين كبيرين هما الولايات المتحدة وفرنسا'.
واوضح موراتينوس ان الدول الثلاث، اسبانيا وفرنسا والولايات المتحدة، التي فاوضت السلطات المغربية، 'لديها مصالح مهمة في المنطقة ولديها الامكانية لدفع الامور الى الامام'.
والمثير أن موراتينوس كشف أن السلطات المغربية أخبرته بطرد حيدر قبل ترحيلها، مما يبين وجود مخطط مسبق في هذا الشأن من طرف السلطات المغربية.
وأبرزت مصادر سياسية إسبانية أن الولايات المتحدة لعبت دورا رئيسيا في انهاء هذا الملف بالتنسيق مع مدريد وباريس.
وفي بيان نشر مساء الخميس، اعلنت الرئاسة الفرنسية ان الرئيس الفرنسي نيكولا ساركوزي طلب من المغرب تسليم حيدر جواز سفر.
وقام ساركوزي بهذه البادرة في 15 كانون الاول/ديسمبر لدى استقباله في باريس وزير الخارجية المغربي الطيب الفاسي الفهري الذي اعرب له 'عن الامل في ان يتمكن المغرب انطلاقا من تقاليد الانفتاح والكرم، من تسليم حيدر جواز سفرها المغربي لدى وصولها الى اراضي المملكة'.
من جهتها قالت وزيرة الخارجية هيلاري كلينتون في بيان الخميس 'لقد سررت بقرار الحكومة المغربية' مذكرة بان الناشطة الصحراوية حصلت على جائزة روبرت كينيدي لحقوق الانسان.
واشادت كلينتون بـ'البادرة الانسانية' التي 'تعكس الروح الحقيقية وسخاء الحكومة والشعب المغربيين والتي تشير الى الاهمية الملحة لايجاد حل دائم للنزاع في الصحراء الغربية'.
وعلمت 'القدس العربي' أن من ضمن شروط المغرب لقبول عودة حيدر، الحصول على تعهد من واشنطن وباريس برفض أي قرار يصدر عن مجلس الأمن يكلف قوات حفظ السلام في الصحراء الغربية (مينورسو) بمراقبة حقوق الإنسان

Saturday, December 12, 2009

Letter from a Mauritanian Woman to Miatou Haidar

بســـــم الله الرحمـــن الرحيــم
قال تعالى: " يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ ".
صدق الله العظيم
أبدأ قولي مستعينة بالله عز وجل، طالبة منه التوفيق للصواب والسداد...
لقد كانت المرأة ولا تزال نصف المجتمع. هي الجزء الذي لا يتجزأ منه، فبغيرها يعرج النصف الآخر على قدم وساق. لا تكاد مكانتها تدنوا عظمتا عن مكانة الرجل، لها دورا أساسيا في جميع ميادين الحياة. هي الأرض الطيبة، تعطي، تبذل، تعلم، تربي وتنشئ، إنها صانعة الأمجاد والشعوب وبانية الحضارات الشامخة.
فالمرأة قديما كانت تذهب مع الرجال إلى الحروب تشجع المقاتلين، تثير في نفوسهم الحمية، تداوي المرضى وتسقي العطاش. وهاهي حفيدتها المرأة الصحراوية صانعة المستحيل تقتدي بها...
لقد أثبتت التجربة النضالية والثورية للشعب الصحراوي، أن المرأة الصحراوية مارست دورها البطولي بجدارة جنبا إلى جنب مع أخيها الرجل، وذلك بدءا من الكفاح المسلح وحتى الانتفاضة الحضارية السلمية مما جعل التاريخ يحفظ لها دورها وإسهامها الفاعل والمشرف كشريك حقيقي للرجل في النضال والاستشهاد والألم .
بدافع أخلاقي وكنوع من الوفاء لهذا الشعب الشقيق والجار، أجد نفسي ملزمتا بالكتابة عنها، هي امرأة صحراوية تستحق أن يكتب عنها الكثير في سياق التأريخ الحقيقي لدور المرأة الصحراوية في النضال...
لقد جعلت من تجربتها نموذجا فذا في العطاء، خرجت من حدود الصمت إلى ساحات الفعل والإرادة المعبرة عن قدرة المرأة الصحراوية....
إنها المناضلة الصامدة الشهمة التي تحاصرها المتاعب من كل جانب... تقاوم من أجل قضيتها ومن أجل عزة وكرامة شعبها تحت رحمة من لا يعرف للرحمة و لا للنضال معنى...
إنها تناضل من أجل أن تعيش كريمة بأرض الكرامة، نضالها مشروع وهي حقيقة دامغة لا يمكن تجاهلها أو النيل منها...
هكذا يبدأ النضال وهاهي " أمينتو حيدار" تقاوم ليس من أجل أن تحقق شيء لذاتها وإنما تريد تحقيق الحرية لهذا الشعب الحبيب وإن كان الطريق من النوع الوعر والإمكانيات محدودة.
نعم إن قطار أمينتو حيدار قد بدأ طريقه ولن تجدي رغبات ولا قوة العدو الظالم في إيقاف مسيرته النضالية السلمية، فبرغم محاولاته المتعددة (أي العدو) لإيقافها ودحرها إلا أنها تأبى الخضوع والتراجع وتعتزم الإصرار والمواصلة ولو كلفها ذلك حياتها، وخير دليل على ذلك اعتصامها مضربة عن الأكل منذ أكثر من عشرين يوما في مطار لانثاروتي من أجل قضيتها وشعبها وأرضها متحدية بذلك جبروت عدو طاغي متغطرس ...
أيتها البطلة مباركةٌ بإذن الله مسيرتكِ. أبشري فالوصول قريبٌ لأن صوتكِ مسموع ومطالبكِ مشروعة...
أخوية الناجم:
Gmail.com@999 khouta
شابة موريتانية تهنأ الشعب الصحراوي على صمود هذه
الــمناضلة وتــتــمنى له الاستــقلال في القــريب العاجل...

Wednesday, December 09, 2009

Urgent Action:3 SIMPLE ACTIONS TO SAVE THE SAHARAWI GHANDI

3 SIMPLE ACTIONS TO SAVE THE SAHARAWI GHANDI


Your support can make a difference at a crucial time in the campaign to save the life of Aminatou Haidar known as the ‘Saharawi Ghandi’. Aminatou is a prominent human rights activist and former political prisoner and Nobel Peace Prize nominee. She is known for her non-violent resistance to the illegal occupation of Western Sahara by Morocco.

On Sunday she entered her 21st day of hunger strike after being expelled from her home in Western Sahara. Negotiations are still taking place between Spain and Morocco, with involvement from the UN and the African Union, but so far this it has not been successful – YOU CAN EXERT THE PRESSURE NEEDED TO INFLUNCE THEM

Aminatou should not need to die to demonstrate to the world the extent of the Moroccan oppression against the people of Western Sahara.

Doctors have said she has only days to live. PLEASE HELP HER!




TAKE 3 SIMPLE ACTIONS:




1. Click here to take the Amnesty International Action to the Moroccan authorities

http://takeaction.amnestyusa.org/siteapps/advocacy/index.aspx?c=jhKPIXPCIoE&b=2590179&template=x.ascx&action=13368

http://www.es.amnesty.org/actua/acciones/sahara-presos-conciencia




2. Make sure key decision makers in the EU and UN take action.


- Copy the following into the subject heading of an email: AMINATOU HAIDAR IS DYING. PLEASE ACT NOW SO SHE CAN RETURN TO HER FAMILY




- Body text: Members of the UN Security Council have a responsibility to pressure the Moroccan authorities to act to enable Aminatou Haidar to return to Western Sahara. She should not have to die just to show the world the extent of the Moroccan oppression. Please Act.




- BCC it to the following addresses:


acreditaciones@mpr.es; maciej.popowski@europarl.europa.eu; epmadrid@europarl.europa.eu; InfoDesk@ohchr.org; eurobarometer@ec.europa.eu; leonor.ribeiro-da-silva@ec.europa.eu; ofiprensa@psoe.es; atencion@pp.es; cdc@convergencia.cat; comunicacion@izquierda-unida.es; prensa@upyd.es; prensa@coalicioncanaria.org; Michael.Denison@fco.gov.uk; Madlin.sadler@fco.gov.uk; Sarah.Schaefer@fco.gov.uk; Matthew.gould@fco.uk; hallp@parliament.uk;lisa.glover@fco.gsi.gov.uk; ukrep@fco.gov.uk; charles.moore@fco.gov.uk

3. Take direct action – join us at 12pm on Thursday 10th December outside the gates of Downing Street (off Whitehall) to demonstrate and show the Moroccan authorities that they must act. Please wear black!





More Info

The Human rights situation in Morocco is dire with torture, rape, disappearance, false imprisonment, and unfair trials commonplace and [i]have suffered a real regression in the last few weeks.[ii]

Aminatou, alongside many of the Saharawi people has suffered before. In 1987, aged 20, she "disappeared" and was tortured by the Moroccan secret police for four years for advocating independence. In 2005 she was jailed for seven months after being beaten by a Moroccan policeman during a demonstration protesting against the Moroccan occupation.

I was kidnapped and detained in prison for 4 years. I was blindfolded continuously throughout this time, and spent 9 months in solitary confinement…sometimes we would be forced to face the wall with our hands tied and spend the whole night standing on one foot. If we fell, we were tortured...the threat of rape meant we were afraid to sleep…my family, including my young children had no idea of my whereabouts."[iii]

In a cruel twist on Friday, her supporters including her 2 children were jubilant as the Spanish authorities told Aminatou she could return home only to be distraught when the Moroccan authorities refused to allow the plane meant to be taking her home to leave.

Her deportation has been condemned by human rights organisations including Human Rights Watch and Amnesty International.[iv] Morocco has been repeatedly asked to allow her to return home including by The Chairperson of the Commission of the African Union (AU), Jean Ping and UN Commissioner for Refugees António Guterres[v]but is refusing to do so and is prepared to let her die.

Her campaign has attracted high profile support including actors Javier Bardem, Juliet Stevenson and Terry Jones, film directors Pedro Almodovar and Ken Loach, musicians Manu Chao and Brian Eno and Nobel Literature Laureate, Jose Salamango.







Media coverage

This has made international headlines with front-page news in Spanish newspapers. For a l selection of coverage in English see:



Afrik.com: Western Sahara: Joy turns to anger

Afrik.com: British MPs support Haidar

The Guardian, Hunger Striker

The Guardian, Nobel nominee hunger strike fears

BBC, Morocco demands apology from hunger strike activist

Concert backs 'Gandhi of Sahara'

The Observer on Dec 6

The Independent Marooned at Lanzarote airport, the 'Gandhi of the Western Sahara'

Associated Press

Statements of Concern

UN commissioner for Refugees

Statement from the African Union

Statement from the South African Government

Statement from Amnesty International

Statement from Human Rights Watch Morocco: Reverse Expulsion of Sahrawi Activist

Human Rights Watch article on escalating Moroccan repression